(+45) 28 49 99 86 Book tid

Rectus Diastase

Rectus diastase (delte mavemuskler)

Vores lige mavemuskler (rectus abdominis) har et bindevævsstrøg (linea alba) imellem sig der går fra brystbenet til symfysen. Dette bindevæv giver sig under en graviditet for, at skabe plads til den voksende baby, hvorfor alle i 3. trimester oplever rectus diastase.

Rectus diastasen vil otte uger efter fødslen oftest blive væsentligt reduceret, men hos nogle kvinder sker dette ikke optimalt. En rectus diastase kan give daglige gener i form af instabilitet, bækkensmerter eller problemer med bækkenbunden.

Yderligere kan tegn på rectus diastase være:

  • Tobleroneformet mave ved mavebøjning eller anden form for bugpres
  • Smerter i bækkenet, lænden eller bækkenbunden
  • En fordybning i maven, når du slapper af
  • Hyppig tissetræng
  • Inkontinens

Generne opstår, da rectus diastasen er med til negativt at påvirke det samarbejde, der er i kroppens kerne (Bækkenbunden, åndedrætsmusklen og dybe lænde- og mavemuskler). Hvis der ikke bliver taget hånd om problemet, kan generne vedblive i flere år, dog kan der med træning opnås et godt samarbejde mellem musklerne igen.

Behandlingen tager udgangspunkt i at vurdere omfanget at rectus diastasen, dennes påvirkning på kroppens kerne og yderligere gener. Du vil dermed få øvelser til at få samspillet i kroppens kerne til at fungere optimalt igen, hvilket kan give større bevægefrihed og stabilitet omkring din indre kerne. Øvelserne kan både være liggende, stående og/eller i bevægelse er alt efter, hvilket behov du har, og de vil gradvist blive progredieret i takt med at du opnår bedre stabilitet og mindre symptomer. Yderligere vil du få gode råd omkring, hvordan du mest hensigtsmæssigt bevæger dig.

Rectus diastase kan også opstå ved overvægt hos både kvinder og mænd, hvor der her sker den samme proces med bindevævet, dog vil behandlingen her være med større fokus på kost, motion og vejledning i daglige bevægemønstre, da rectus diastasen her er opstået bl.a. på grund af livsstil.

Vurderingen og træningen kan også blive lavet hjemme hos dig, kontakt da Michelle så I kan lave en aftale om, hvornår dette skal være.

Michelle Malinsky Borup – michelle@plexus-fysio.dk

Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer? Benyt dig af formularen, og vi vil vende tilbage til dig hurtigst muligt.