(+45) 28 49 99 86 Book tid

Laserterapi

Laserterapi et godt supplement til den fysioterapeutiske behandling, da laserterapien øger energien i cellerne, blodgennemstrømningen i kroppen, accelerer heling og reducerer smerte.

Laserbehandling kan anvendes til

• Akutte skader (fx fibersprængninger, forstuvninger etc.)
  • Hurtigere heling
  • Smertelindring
  • Overbelastningsskader (fx tennisalbue)
  • Fertilitetsfremmende behandling for både mænd og kvinder (fx nedsat sædkvalitet eller ægkvalitet)
  • Arvævsbehandling (fx kejsersnit)
  • Sårheling (fx sprækket brystvorter pga. amning)
  • Muskelspændinger
  • Endometriose
  • Hævelse
  • Infektioner/Inflammationer

Hvad gør laserterapi?

Laserlys trænger ind cellen, hvor det stimulerer mitrokondrierne, der producerer energi (ATP) til cellen. Cellerne udfører bedst deres funktioner i kroppen, når de har et optimalt ATP-niveau. Når et område er skadet, akut eller kronisk, vil der være i underskud af energi, hvorfor cellerne ikke arbejder optimalt. Ved brug af laserbehandling, stimuleres ATP dannelsen i cellerne, hvormed cellerne får mere energi til at udføre deres opgaver, og dermed får laserbehandlingen helingsprocessen i området til at accelerere.

Laserlyset er også med til at øge blodgennemstrømningen, da det får de små blodkar til at åbne sig, dermed opnås der øget optagelse af ilt og næringsstoffer til området og udskillelse af affaldsstoffer og CO2.

Laserlys kan derfor bruges til behandling af mange forskellige problematikker så som muskelspændinger, arvævsbehandling, inflammation, hævelse, sår, etc.

Laserbehandling er smertefrit, ufarligt og uden bivirkninger.

Fertilitetsbehandling og laserterapi

Der er blevet forsket i laserterapi som fertilitetsbehandling hos svært infertile kvinder, hvor man fandt at laserbehandlingen havde en positiv effekt på fertiliteten. Dette skyldes bl.a. at mitrokondriernes aktivitet i ægcellen reduceres med alderen, hvormed ægcellen får sværere ved at dele sig og komme frem til livmoderen. Laserbehandlingen kan her optimer forholdene omkring ægcellen, æggestokken – og lederen, således at der bl.a. kommer en øget blodgennemstrømning i vævet og cellerne får øget energi fra mitrokondrierne til at udføre deres funktioner. Det samme gør sig gældende for mænd med forringet sædkvalitet, hvor der både vil være laserbehandling på testiklerne og ved prostatakirtlen, hvilket manden bliver instrueret i selv og varetager.

Laserbehandling til fertilitetsbehandling er især en fordel at anvende ved

• Energiunderskud (fx undervægt)
  • Arvæv i mave- eller bækkenregionen (fx kejsersnit, blindtarmsbetændelse etc.)
  • Muskelspændinger omkring bækkenet
  • Nedsat blodcirkulation omkring de reproduktive organer
  • Kvinder over 35 år, da kvaliteten i ægcellen ofte er forringet her
  • Nedsat sædkvalitet
  • Nedsat ægkvalitet
  • Hormonel ubalance (fx PCO)
  • Endometriose

Laserbehandling kan sagtens kombineres med medicinsk behandling.

Læs mere om fertilitetsfremmende fysioterapi her.

Kontakt os

Har du spørgsmål eller kommentarer? Benyt dig af formularen, og vi vil vende tilbage til dig hurtigst muligt.